Da folketingsflertallet ændrede ,,ghetto”-kriterierne, var det rent fusk, for de lavede dem kun om for at sikre, at der ikke blev færre ,,ghettoer”.
Kriminalitet
Der var efterhånden kun 3 tilbage på ghettolisten med det gamle kriterium, fordi kriminaliteten har været støt faldende ikke kun i ,,ghettoer”, men i samfundet som helhed. Derfor indførte man et såkaldt ,,dynamisk” kriterium, der ændres hvert 2. år — og så var der pludselig 25, der dumpede.
Indkomst
Selv om overførselsindkomster er ens over hele landet, beregnes gennem-snitsindkomsten for regionen, og de rige nordsjællandske kommuner trækker gennemsnitsindkomsten op, så for eksempel Mjølnerparken dumper på dette kriterium. Det ville den ikke gøre, hvis den lå i Jylland.
Uddannelse
Danmarks Statistik havde ikke fået penge til at undersøge uddannelsesniveauet siden 2004. Derfor finansierede de selv sammen med Rockwoolfonden en undersøgelse af de 177.000 indvandrere, hvis uddannelse var ukendt og registreret som ,,grunduddannelse”.
Men med de nye tal, man fandt frem til, ville 14 ud af 22 boligområder på ghettolisten ikke længere dumpe. Så Danmarks Statistik og Rockwoolfondens oplysninger nægter folketingsflertallet at bruge. Nu registreres uddannelser taget i udlandet kun, hvis de er blevet officielt anerkendt i Danmark – og det er et velkendt nåleøje.
Samtidig tæller uddannelser først fra 30 år, for hvis man tog de unge med, ville det se helt anderledes ud.
,,Ikke-vestlige” = ikke-hvide
Det eneste, der kan gøre et boligområde til en ,,ghetto” eller en ,,hård ghetto”, er, hvis halvdelen af beboerne er ,,ikke-vestlige“, der er en manipuleret betegnelse. Her har Danmarks Statistik nemlig taget de sædvanlige EU- og EØS-lande med Schweiz og de ,,hvide” miniputstater som for eksempel Monaco og Andorra. Dertil har de så lagt fire lande, hvis (hvide) majoritetsbefolkninger har rødder tilbage til Vesteuropa: USA og Canada plus Australien og New Zealand, der ligger så langt mod øst, som man næsten kan komme.
På den måde er man endt med 157 ,,ikke-vestlige” stater, der stort set kun har det til fælles, at majoritetsbefolkningerne ikke er hvide. Og ikke nok med, at de ,,ikke-vestlige” beboere i boligområderne er ikke-hvide. Det er også fuldstændig ligegyldigt, om de er danske statsborgere. Så de er åbenbart ikke ,,rigtige danskere”.
Endelig må flygtninge ikke flytte i en bolig på ghettolisten. Og man kan heller ikke få familiesammenføring, hvis man bor der.
,,Parallelsamfund” – en opfindelse uden hold i virkeligheden
Endnu værre er det med kriterierne for de “parallelsamfund”, som folketingsflertallet bruger som begrundelse for ”ghetto”loven. Her har man hittet på 8 kriterier, og en “ikke-vestlig” familie på 3 medlemmer eller mindre skal så bare opfylde 2 kriterier for at tilhøre et “parallelsamfund”.
Det kan for eksempel være:
- Familien bor i et alment boligområde, hvor 25% er af ,,ikke-vestlig” baggrund.
- Små børn er ikke i daginstitution.
Er der over 3 medlemmer, skal de opfylde 3 kriterier, og det 3. kunne så f.eks. være:
- Et barn går i en daginstitution med mindst 25\% børn af ikke-”vestlig” baggrund.
På den måde kommer man frem til, at de såkaldte parallelsamfund er 28.000 ,,ikke-vestlige” familier, der omfatter i alt 74.000 personer.
I regeringens egen rapport indrømmes det, at det er en umulig opgave!
(Parallelsamfund i Danmark 2019, p 1, Økonomisk Analyse nr. 30)
,,En stor koncentration af bestemte befolkningsgrupper, som det er tilfældet i boligområderne på ghettolisten, er SANDSYNLIGVIS med til at forstærke eksistensen af parallelsamfund. Men i sagens natur handler parallelsamfund om DET ENKELTE INDIVIDS IDENTITET OG VÆRDIGRUNDLAG. Derfor er det UMULIGT at komme med et sikkert, statistisk bud på, hvor mange personer med ikke-vestlig baggrund, der reelt lever i parallelsamfund i Danmark”
Institutionaliseret racisme
Så hele ,,ghetto”-lovgivningen er ren og skær institutionaliseret racisme. Den bygger på rent fusk og på svingvælgeres formodede fordomme. Og den er en katastrofe for de ikke-hvide, de fattige og de lavt uddannede — og for deres naboer.
Samtidig er den et frontalangreb på vores almene boligsektor. Det giver ingen mening at smide tusindvis af beboere ud af deres hjem og nedrive, privatisere eller omdanne tusindvis af gode, billige familieboliger, når der er kilometer- og årelange ventelister.