Høringssvar på: udkast til lov om ændring af dansk indfødsret

SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
sos@sosracisme.dk
www.sosracisme.dk 2. december 2024
Høringssvar på: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret,
j.nr. 2024 – 14545
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
att. indfoedsret@uim.dk og anfa@uim.dk
SOS Racisme, Danmark takker for at have fået sendt lovudkastet i høring! SOS Racisme vil kun gå
ind i få detaljer af forslaget; det hele bør forkastes efter vores mening. Vi finder det forkert og en
overtrædelse af Statsløsekonventionen og Flygtningekonventionen, at Danmark skal indkræve
gebyrer for ansøgninger om dansk indfødsret for flygtninge og statsløse, også selv, hvis
bestemmelserne om at det skal være gratis at søge modtagerlandets statsborgerskab, ikke er
bindende! Det er heller ikke rimeligt at pålægge unge, der er født og opvokset i Danmark, et gebyr
for ansøgning om indfødsret. Vi går i øvrigt ind for, at udlændinge, der er født og opvokset i
Danmark, skal kunne få dansk statsborgerskab ved erklæring, når de er 18 år.
SOS Racisme er imod enhver skærpelse af i forvejen stramme lovregler for at få dansk indfødsret.
Vi nærmer os tilstande som i USA før borgerrettighedsbevægelsen: ikke alene med hårdere
indfødsretsprøve og hårde danskkrav, men også med stigende krav til arbejde og ophold for at få
permanent ophold og dansk indfødsret. Og med livsvarig udelukkelse herfor for selv små
lovovertrædelser langt tilbage i tiden.
Mens kun 2% af den voksne befolkning i 1980 ikke havde dansk statsborgerskab og derfor ikke
kunne stemme eller opstille til folketingsvalg, er andelen nu vokset til 11% af alle voksne over 18
år. Det drejede sig – pr. 1. januar 2024 – om: cirka 512.000, som er indvandret til Danmark,
18.000, som er født og opvokset i Danmark og 5.000 af dansk oprindelse – se under ”Valgret” i
Minileksikon 2024 1 .
At så stor en gruppe udelukkes fra at deltage i folketingsvalgene og fra at have indirekte
indflydelse på lovgivningsprocessen og på opkrævning og fordeling af skatterne – svækker
demokratiet. Borgernes tillid til folketingspolitikerne og Danmark, svækkes, se den faldende
stemmeprocent for borgere af mange nationaliteter fra 2019-2022 i ”Med rødder i udlandet 2 ”.
Især når der gennemføres mange symbolpolitiske love imod indvandring, imod islam, og når det
gøres så svært og dyrt bare at få opholdstilladelse og at få dansk indfødsret.
1 Minileksikon 2024 – Fakta om flygtninge, etniske minoriteter og diskrimination. SOS Racisme, 2024.
2 https://www.cphfacilitation.dk/nyheder/ny-undervisningsbog-om-mangfoldighed/ Hjarn v. Borberg m.fl. – 2024.

2

Lov på lov begrænser mange områder, hvor politikere og myndigheder blander sig i skøre detaljer:

  • om en borgmester med leukæmi må fritages fra at give hånd (ubehandsket) ved en
    grundlovsceremoni for ikke at risikere at blive smittet!
  • om at man kun må gå til grundlovsceremoni i bopælskommunen!
  • om kønsopdelt svømning må finde sted i en svømmehal! – om der skal serveres svinekød i
    daginstitutioner mindst en gang om ugen!
    Nogle folketingspartier kæmper om stemmerne fra folk, der er skeptiske over for udlændinge og
    over for muslimer – i stedet for at arbejde for de ting, der betyder noget i dagligdagen i Danmark:
    Demokrati, nærvær, familie, arbejde, fritid, uddannelse, sundhed, bolig, transport, lykke, frihed,
    lighed, fællesskab, etik, klima, natur og miljø!
    Folketingsmedlemmerne fra de partier bruger deres indflydelse på at gøre tilværelsen i Danmark
    så ringe som mulig for folk af udenlandsk oprindelse, på at hindre dem i at få valgret – og på at få
    dem til at rejse ud af Danmark! Men det er hverken i Danmarks eller befolkningens interesse at
    udelukke, forarme eller udvise udenlandske borgere, eller gøde fremmedhadet på denne måde!
    Ligesom udlændingeretten er indfødsretslovgivningen blevet strammet i én uendelighed af
    folketingsflertallet, for at udelukke personer, der er indvandret fra andre lande – udover Norden,
    EØS, EU. Disse lande tillader nemlig ikke, at deres borgere diskrimineres.
    Folketingsflertallet vil også udelukke unge med udenlandsk baggrund, og som er fyldt 18 år, fra
    demokratiet så længe som muligt. Selv om de er født, opvokset, taler flydende dansk og har gået i
    skole i Danmark, er tingene nyligt strammet: ikke blot ved, at de ikke mere kan få dansk indfødsret
    ved erklæring, men også at de skal arbejde i 3 1/2 ud af de seneste 4 år før de kan søge dansk
    indfødsret. Mange vil være midt i eller i slutningen af 20’erne, før de kan stemme til Folketinget –
    eller de må fravælge videreuddannelse efter skolen for at opfylde arbejdskravet. Disse unge kan
    godt se, hvilke partier der vil dem, og hvilke, der står for en diskriminerende lovgivning.
    Derfor ønsker nogle partier at indfødsretten og dermed valgretten for børn født i Danmark som
    udlændinge udsættes længst muligt; men det er i alt fald udemokratisk!
    Der er sat et kæmpe bureaukrati til at kontrollere, om politikernes ”skøre” krav opfyldes til
    mindste detalje, om kravene om straffrihed, og om deltagerne i Grundlovsceremonier har givet
    hånd – helst til både mænd og kvinder – og har udvist respekt! Fra politisk side er det respektløst,
    da Grundloven garanterer religionsfrihed! Bureaukratiet koster flere penge til voksende kontrol,
    og lovforslaget medfører gebyrstigninger for ansøgerne.
    Sindelagskontrol ved Folketingets Indfødsretsudvalg er åbenbart den sidste nye
    frasorteringsmekanisme, som indfødsretsudvalget vil bruge til at frasortere ansøgere på; men det
    er udemokratisk at nægte borgere at deltage i demokratiet, fordi man er uenig med dem.
    Spørger partierne aldrig sig selv, om Danmark kan blive ved med at anses som et demokrati, når
    folketingsmedlemmer bare kan sortere potentielle vælgere fra, som de ikke er enige med?
    For SOS Racisme, Danmark,
    Anne Nielsen, Talsperson