SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
sos@sosracisme.dk
www.sosracisme.dk
- februar 2025
Høringssvar fra SOS Racisme på:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og
danskuddannelsesloven (Udvidelse af persongruppen, der har mulighed for at bevare
opholdstilladelsen som følge af partnervold m.v., undtagelse af statsudsendte og deres
medfølgende familie fra bortfaldsreglerne, kodificering af EU-retspraksis på
familiesammenføringsområdet, m.v.), med svarfrist 17. februar kl. 10.
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
att. emsol@uim.dk; ia-er@uim.dk; uim@uim.dk;
SOS Racisme takker for at have fået lovforslagene til høring. Vi har kun positive kommentarer til
lovforslagets dele om:
- Bedre muligheder for at få opholdstilladelse for en ægtefælle/partner, hvor parforholdet
er ophørt enten på grund af fysisk eller psykisk vold eller negativ social kontrol. eller på
grund af ægtefællens død. der har været udsat for fysisk eller psykisk vold eller negativ
social kontrol eller er blevet enke/enkemand efter ægtefællens død. - At man i mange tilfælde vil kunne være undtaget fra opholdskrav i Danmark i ikke kun 6
mdr., men op til 12 måneder og beholde opholdstilladelsen. Og at udsendte for den
danske stat i nogle tilfælde vil kunne være udsendt i op til 4 år uden en bopælsadresse i
Danmark. - Mulighed for familiesammenføring udover ved de specielle danske
familiesammenføringsregler i særlige tilfælde hvor to ægtefæller er afhængige af
hinanden, og hvor ægtefællen ellers er nødt til at rejse uden for EU.
SOS Racisme er glad for lovforslaget, og finder, at regeringen har lyttet til meget af den kritik, som
bl.a. Institut for Menneskerettigheder og andre NGO’er har fremsat om, at kravene til
dokumentation af vold har været for store; hvilket har forhindret en ønsket skilsmisse. Og det har
medført af – oftest kvinden – og eventuelle børn – har måttet forblive i et voldeligt ægteskab og
ikke har kunnet slippe væk fra volden.
Vi har været kritiske over for, at voldsudsatte ægtefæller, der flyttede fra ægteskabet, ofte fik
ophævet deres opholdstilladelse og måtte rejse tilbage til oprindelseslandet, hvor de kunne være
udsat for trusler, vold, æresdrab eller evt. blive frosset ude af deres familie og samfundet.
2
Vi er især glade for de mere lempelige krav til dokumentation af volden i. f. t., at partneren eller
ægtefællen og tilsvarende et evt. barn fortsat kan blive i Danmark. Og at der ikke nødvendigvis
kræves, at ægtefællen er dømt for volden, den skal blot være godtgjort af den voldsudsatte.
Hvad angår bortfald af opholdstilladelse ved en ægtefælles/partners død, har vi altid syntes, at det
har været ekstremt hårdt og uretfærdigt at den overlevende ægtefælle ikke kun skulle miste sin
mand eller hustru og evt. blive eneforsørger, men også skulle rejse til hjemlandet hurtigst muligt,
medmindre der var mindreårige børn i en bestemt alder, hun/han kunne blive familiesammenført
til. Vi kender eksempler på folk, der har skullet opholde sig på udrejsecentre i flere år, fordi deres
ægtefælle døde, og de ikke turde tage tilbage til oprindelseslandet.
Vi er også glade for, at der i begge tilfælde tages hensyn til enken eller enkemanden og den
voldsudsatte ægtefælle, og det accepteres, at vedkommende måske ikke kan blive helt
selvforsørgende lige nu, men bør blive det inden fem år – eller vedkommende skal have fået
permanent opholdstilladelse inden de fem år er gået – det sidste kan dog være svært at opnå.
Vi synes også det er positivt, at Danmark vil kodificere TEUF artikel 20 – altså indføre
traktatbestemmelsen i Opholdsdirektivet i dansk lov og behandle danske statsborgere og deres
familie lige så godt som andre EU-borgere. Spørgsmålet er, om man ikke helt skulle af med de
meget specielle og vidtgående regler for familiesammenføring, vi har i Danmark?
Normalt vil man i EU mene, at en familie bestående af en dansk ægtefælle og en ægtefælle fra et
tredjeland, der er gift af egen fri vilje, burde kunne slå sig ned i det af de to hjemlande, de synes
bedst om. Og det er det, vi skal stræbe henimod igen: at anerkende, at borgerne selv må
bestemme, hvem de vil gifte sig med, når ægteskabet er indgået frivilligt med begges accept, og i
hvilket af de to lande – eller evt. i et tredje EU-land – de vil bo –så længe de bare kan forsørge sig
selv.
Generelt mener vi at grundlæggende rettigheder skal gælde for alle. Og vi håber at disse
lovændringer også vil komme til at gælde for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge.
Den foreslåede ordning indebærer, at udlændinge, der bevarer opholdstilladelsen pga. udsættelse
for vold m.v., eller i forbindelse med, at den herboende ægtefælle eller samlever afgår ved døden,
vil have en periode på 5 år til at komme på fode igen, inden der vil blive stillet krav om 100%
selvforsørgelse. SOS Racisme siger også tak for disse pæne ord om det i lovforslaget:
”Det er regeringens opfattelse, at der er behov for at fastsætte særlige regler om, hvordan
forsørgelseskravet skal gælde for udlændinge, der bevarer opholdstilladelsen pga. vold m.v., eller i
forbindelse med, at den herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden”. Og:
” Regeringen finder således på den ene side, at alle i Danmark, der kan, skal arbejde og forsørge
sig selv. Det er både rimeligt for samfundet og værdigt for den enkelte. Det enkelte menneske bør
mødes med tillid og en forventning om, at man ønsker at forsørge sig selv og at være en integreret
del af det danske samfund. Det skylder man det enkelte menneske, uanset den baggrund som
vedkommende har. Det gælder også de udlændinge, der bevarer opholdstilladelsen pga. vold m.v.,
eller i forbindelse med, at den herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden.
3
På den anden side finder regeringen, at det med henblik på at understøtte formålet med den
særlige adgang til at bevare en opholdstilladelse pga. vold m.v., eller i forbindelse med, at den
herboende ægtefælle eller samlever er afgået ved døden, er nødvendigt, at de pågældende
udlændinge får en periode til at komme på fode igen, inden der vil blive stillet krav om
selvforsørgelse”.
SOS Racisme kan ligeledes tilslutte sig at ophold i udlandet uden bevarelse af en boligadresse i
Danmark kan forlænges til 12 måneder, og fx ved udsendelse af statsansatte personer, gift med en
borger fra et tredjeland, skulle det kunne udstrækkes til 4 år.
Så selv om vi i 24 år næsten udelukkende har set strammer-lovforslag og symbolpolitiske
lovforslag på udlændingeområdet, er her et forslag, der vil kunne betyde meget for udlændinge i
sårbare situationer. Hermed er der taget livtag med nogle af de skøreste paragraffer i dansk
udlændingelovgivning, som ofte har givet store overskrifter i aviserne. SOS Racisme håber, at den
nye lovgivning kommer til at gavne de voldsudsatte kvinder og mænd, og også vil være til gavn for
de ægtefæller og deres børn, der har mistet deres kære!
Med venlig hilsen
For SOS Racisme,
Anne Nielsen, Talsperson
